שבועות

מה לומדים היום? מושגים לשבועות ומגילות רות

1. טעמי המקרא

סימנים  שלפיהם הקוראים בתורה יודעים כיצד לקרוא את המילים.  הטעמים (והניקוד) אינם כתובים בתוך ספר תורה, אלא מודפסים בחומש.

טעמי המקרא לפי מנהג עדות המזרח – אילוסטרציה בלבד. לא צריך לשנן את הטעים. 

2. טעם עליון וטעם תחתון

פסוקי התורה מוטעמים בטעם תחתון, כי רוב הטעמים מופיעים מתחת למילים. לעשרת הדברות יש שתי מערכות של טעמים. טעם תחתון (כמו כל שאר הפסוקים בתורה), וטעם עליון (לפי שרוב הטעמים הם מתחת למילים).

3. שני טעמים שכדאי להכיר

הטעמים עוזרים לנו לפסק את הפסוק, ולהבין את התוכן. בעזרת הטעמים אנחנו יודעים אלו מילים צמודות אחת לשניה ואלו מילים נפרדות אחת מהשניה. יש לכך משמעות רבה. שני טעמים שכדאי להכיר הן שני הסימנים המופיעים מתחת למילים בצד שמאל: 

אתנחתא (או אתנח) – שמסמן את אמצע הפסוק. דומה לפסיק שאנחנו מכירים מלשון. 

סוף פסוק – טעם מיוחד שמסמן את סוף הפסוק. 

4. שמות החג

שבועות – על שם השבועות שסופרים בספירת העומר בין פסח לשבועות. 

זמן מתן תורתנו – שביום זה ניתנה התורה. 

יום הביכורים – בשבועות היו מביאים במקדש את קרבן שתי הלחם, שהוא קרבן מנחת ביכורים. כלומר מהחיטים שקצרו בתקופה זו. 

עצרת – כך נקרא החג בלשון המשנה. 

חג הקציר – בתקופה זו קוצרים את החיטים. בשבועות מביאים את קרבן שתי הלחם מחיטים החדשות שגדלו בשנה זו. 

5. שלשת ימי הגבלה

שלשת הימים שלפני שבועות. בימים אלו ישראל התכוננו למתן תורה.

6. פיוטים לשבועות

אקדמות–  פיוט הנאמר בארמית בקהילות אשכנז בחג השבועות.

אזהרות – פיוט הנאמר בחג השבועות בקהילות ספרד המיוסד על תרי"ג מצוות. 

כתובה– פיוט הנאמר בקהילות ספרד על הכתובה שבין ישראל לתורה.  

 

הקשיבו לאקדמות

7. אסרו חג

היום שלאחר כל אחד משלשת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות). יום שמחה. ביום הזה ישראל היו מקריבים את הקרבנות האישיים, שלא הספיקו להקריב אותם ברגל.

8. מגילת רות וחמש המגילות

מנהג בהרבה קהילות ישראל לקרוא את מגילת רות בחג השבועות. זה משתלב עם קריאת חמשת המגילות בזמנים שונים:

שיר השירים – שבת חול המועד פסח. 

רות – חג השבועות. 

איכה – תשעה באב. 

קוהלת – שבת חול המועד סוכות. 

אסתר – פורים. 

9. מתנות עניים

מצווה להשאיר חלק מהיבול בשדה ובפרדס לעניים. המתנות (שאנחנו למדנו עליהם) הן: לֶקֶט, שִׁכְחָה וּפֵאָה.

אנחנו פוגשים את המצוות האלו במגילת רות, כאשר רות יוצאת ללכת אחרי הקוצרים לאסוף את מתנות העניים. 

לֶקֶט–  הקוצר שדה לא ילקט את השבלים הנופלות תוך כדי הקציר, אלא יש להשאיר אותן לעניים, והן נקראות לֶקֶט.  מצוות לקט חלה רק במידה שנפלו שיבולת אחת או שתיים אבל אם נפלו שלש או יותר ביחד מותר להרימן.

שִׁכְחָה– השוכח אלומה אחת בשדה ישאיר אותה לעניים, וכן אם שכח קצת מהקמה, וכן אם שכח קצת מפרות האילן.  חלק זה שנשכח בשדה נקרא שִׁכְחָה.

פֵּאָה–  הקוצר שדהו חייב להשאיר מעט מהקמה (השבלים שטרם נקצרו) בסוף השדה לעניים, חלק זה נקרא פֵּאָה.  מצוות פאה חלה גם בעצים.

 

המבדק!

הוראות: במסך הראשון כתבו שם פרטי + שם משפחה + שם המחנך/ת

בלי פרטים אלו לא תוכלו לקבל ציון!